MTV (hitjock)

Muziekgeschiedenis in een Notendop: 31/07 t.e.m. 6/08.

~ 31 Juli 1971:

Drie weken na de dood van Jim Morrison, op 31 Juli 1971 om precies te zijn wordt “Riders On The Storm” een hit.

De song kwam voort uit een jamsessie en refereert naar Morrison zelf. De regel ‘killer on the road’ is dan weer een verwijzing naar een toneelstuk (The Hitchhiker) waar de zanger aan werkte. “Riders On The Storm” werd in de nasleep van Jim’s dood één van de grootste hits van The Doors. Na een korte en hevige periode van succes, stond het nummer symbool voor de teloorgang van de band en z’n leadzanger: ingezet door diens zelfdestructie (overvloedig drank- en drugsgebruik).

Volgens Robbie Krieger is het lied gebaseerd op “(Ghost) Riders In The Sky: A Cowboy Legend”. Het werd opgenomen onder leiding van geluidstechnicus Bruce Botnick, die tegelijkertijd ook mede-producer was. Jim Morrison zong eerst de tekst en fluisterde die daarna opnieuw in, zodat het echo-effect tot stand kwam. Het is volgens Ray Manzarek het laatste nummer dat de band opnam samen met z’n frontman. In de film The Doors van Oliver Stone is te zien zijn in wat voor sfeer het nummer is opgenomen. B-kant was “Changeling”, opener van het album “L.A. Woman”. “Riders On The Storm was de afsluiter.

~ 1 Augustus 1981/1987:

Op 1 Augustus 1981, precies één minuut na middernacht, ging in Amerika de allereerste 24-uurs muziekzender van start. Het televisienetwerk MTV (Music Televsion) begon met een revolutionair concept: het non-stop uitzenden van videoclips. De eerste clip die werd getoond was “Video Killed The Radio Star” van de Britse band The Buggles. Aanvankelijk was er vooral ruimte voor keurige Rock en Pop uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië (met o.a. Duran Duran, Blondie en Genesis). Michael Jackson was in 1983 de eerste zwarte artiest die op de zender te zien was, met videoclips als “Billie Jean” en “Beat It” kon MTV niet langer om hem (en andere zwarte artiesten) heen.

Precies zes jaar later, op 1 Augustus 1987, was Europa aan de beurt. Elton John lanceerde MTV Europe vanuit de theatrale en glamoureuze nachtclub RoXy, gelegen aan de Amsterdamse grachten. De eerste videoclip die werd gedraaid was “Money For Nothing” van Dire Straits. De regel die in het nummer zit (‘I Want My MTV’, overigens ingezongen door Sting) was een paar jaar eerder de slogan van MTV Amerika geweest. De Europese divisie van de muziekzender begon erg experimenteel en met een klein budget. Ondermeer Marcel Vanthilt, Ray Cokes, Carolijn Lilipaly en Paul King werden bekend door hun werk voor MTV Europe.

~ 1 Augustus 2015:

Op 1 Augustus 2015 overleed de Britse zangeres, en oud presentatrice, Cilla Black. Ze werd 72 jaar.

Black is vooral bekend van de hits “Anyone Who Had a Heart”, “You’re My World” en “You’ve Lost That Lovin’ Feelin”. In de jaren tachtig en negentig presenteerde ze verschillende programma’s op de Britse televisie, waaronder het succesvolle Blind Date.

~ 2 Augustus 1940:

2 Augustus 1940: de geboortedag van Will Tura, de Keizer van het Vlaamse lied.

Hij was de vierde telg in een gezin van vijf kinderen. Het wordt reeds vroeg duidelijk dat Will voor een muzikale carrière in de wieg is gelegd. Al van jongs af aan heeft hij belangstelling voor mondharmonica en muzieknoten. Later leert hij ook accordeon, piano en drums spelen. Tuurke Blanckaert, ‘de jodelende cowboy’, was pas negen jaar toen hij voor een eerste keer werd geboekt. Dankzij Walter Richard kon hij optreden in de Cinema Eldorado. De jonge zanger staat, in die periode, samen op de planken met het orkest De Nachtvlinders van Harry Cogge. Will, dan 15 jaar, ontpopt zich als een getalenteerd imitator van Nat ‘King’ Cole en Gilbert Becaud.

Vader Blanckaert doet, in het tweede deel van de jaren vijftig, overuren om een gitaar voor z’n zoon te kunnen kopen. Will geeft zichzelf een snelcursus, en snelt (samen met z’n broer Staf) per fiets van optreden naar optreden. In 1957 tekent Tura z’n eerste platencontract met de grootste Belgische uitgever van dat moment, Jacques Kluger. De eerste singles, op 78 toeren, zijn vertalingen van Amerikaanse successen: zoals bv “Bye Bye Love”. Kluger stimuleert de jonge zanger echter om zijn eigen liedjes te componeren. Op 2 Augustus 1958, z’n 18de verjaardag, trad hij voor een eerste keer op onder de artiestennaam Will Tura. Begin jaren zestig neemt Jean Kluger, zoon van Jacques (die zwaar ziek is) de taken als producer over. Een samenwerking die tot op de dag van vandaag standhoudt.

In 1962 verhuist de familie Blanckaert naar de Vlaams-Brabantse gemeente Steenokkerzeel. Datzelfde jaar sticht de zanger z’n eigen band. Samen met zijn broer Staf ging hij opzoek naar een zevental muzikanten die samen met hem wilde optreden. De aanvraag voor optredens werd in die periode alsmaar groter, en Will wou absoluut live blijven werken. Samen deden ze honderden optredens in Vlaanderen. Per tram, trein en bus, met de gitaar door het hele land. De samenwerking met die band (orkest, zo u wil) heeft erg lang standgehouden. Daar heeft de zanger, naar eigen zeggen, het vak geleerd. Will Tura heeft heel z’n carrière opgetreden met muzikanten, altijd live! Tot en met vandaag was het altijd met orkest.

Tijdens z’n vakantie in de Zomer van 1962 schrijft Will een melodie op een bierviltje, Ké Riema schrijft er vervolgens een bijhorende tekst voor. “Eenzaam Zonder Jou” was initieel een Bluesy nummer, aanvankelijk gezongen met hier en daar wat Engelse klanken. De originele titel luidde “I’m So Lonesome Without You”. Riema heeft er dan uiteindelijk “Eenzaam Zonder Jou” van gemaakt, want ze wou het nummer opdragen aan de soldaten die op dat moment ver van huis waren. Er was in die periode een ‘soldaten halfuurtje’ op de radio, en de soldaten mochten dan een liedje aanvragen. Een gigantisch succes. De keren dat ze “Eenzaam Zonder Jou” hebben aangevraagd was enorm. De single ging uiteindelijk 60.000 keer over de toonbank. Dertig jaar later werd het nummer verkozen als grootste Vlaamse hit aller tijden.

Na “Eenzaam Zonder Jou”, z’n eerste grote succes, volgen de hits elkaar razendsnel op. Van Kleinkunst tot Chanson, en van vrolijke Pop tot Frank Sinatra achtige dingen. In 1968 krijgt Will Tura in Cannes de trofee voor best verkopende artiest in België. Hij is niet alleen een gevierd en gerespecteerd artiest, ook z’n composities doen het uitstekend. Caterina Valante, Betty Curtis en Camilo scoren een hit met zijn “Tender Passion”. Etta Cameron brengt “It Takes A Lot Of Love” en “If You Stop Loving Me” uit op single. Michael Holm behaalt de nummer 1 positie in Duitsland met “Vaarwel”. Ringo levert dezelfde prestatie met “Goodbye Elvis”, maar dan in Frankrijk. Marva zingt zijn “Niemand Wil Je Als Je Ongelukkig Bent” de hitparade in.

In 1970 ontmoet Will voor het eerst Jenny Swennen. Drie jaar later stapt het koppel in het huwelijksbootje. Nog in 1973 brengt hij z’n eerste elpee uit op het Topkapi label. De dan meest begeerde (ex)vrijgezel van Vlaanderen scoort, datzelfde jaar, z’n zoveelste nummer 1 hit met “Verboden Dromen”. Tussendoor werd Will Tura gekroond tot de derde ereburger van Veurne. Een eer die de zanger deelt met Koning Albert I en Paul Delvaux. Op 31 Maart 1974 is Tura de eerste Vlaamse artiest die de Rocktempel Vorst Nationaal laat vollopen. Op 16 Oktober van datzelfde jaar wordt z’n zoon David geboren. Op 21 Oktober 1975 wordt het gezin uitgebreid met een dochter: Sandy. ‘De mooiste bloem die ik ooit zag opgroeien’, vertelde hij hier later over.

In Maart 1977 viert Will Tura z’n dan twintig jarige carrière in Vorst Nationaal. Van dat concert verschijnt eveneens een dubbelalbum. Twee jaar later ontvangt de zanger de Dag Hammarsjköld prijs. In de eerste plaats voor z’n artistieke verdiensten. Maar ook voor de rechtstreekse en onrechtstreekse inzet waarmee hij gedurende z’n carrière zich heeft ingezet voor het leed van de mensheid. In 1981 overlijdt Will’s vader. Datzelfde jaar scoort hij zowel bij ons als in Nederland een hit met “Hopeloos”. In 1982 kwalificeren de Rode Duivels zich voor de Wereldbekervoetbal in Spanje. Tura zingt de WK hymne: “De Rode Duivels Gaan Naar Spanje”.

Will Tura weet zich als artiest steeds weer opnieuw uit te vinden. Begin jaren tachtig maakt hij optimaal gebruik van nieuwe opnametechnieken, wat resulteert in het gebruik van synthesizers en het experimenteren met muzikale effecten. Goede voorbeelden hiervan zijn o.a. “Katja” en “Twee Verliefde Ogen”, beide singles zijn terug te vinden op het album “Tura 82”. Op opvolger “Tura 83” staat o.a. een duet met Patricia Paay, “It Takes A Lot Of Love”. Een jaar later volgt logischerwijs “Tura 84” met o.a. de hit “Vergeet Barbara”. Eind dat jaar gaat hij naar Nashville om samen met de legendarische begeleidingsgroep van Elvis Presley de elpee “Tura zingt Presley” op te nemen. De single “In De Ghetto” wordt wederom een nummer 1 hit.

Het was niet gemakkelijk voor Will Tura om een geschikte opvolger te vinden voor de hit “Vergeet Barbara”. Jean Kluger vond dat de zanger een up-tempo nummer altijd moest afwisselen met een ballad. Ergens in zijn achterhoofd had de producer overigens onthouden dat Will graag liedjes zong in de stijl van crooners als Frank Sinatra en Nat ‘King’ Cole. Er werd gekozen voor “Ik Mis Je Zo” als volgende single. Een melodie die Will eerder al had gecomponeerd en waarvoor Nelly Byl een passende tekst had geschreven. Zowel de melodie als de tekst wisten bij de zanger een gevoelige snaar te raken, want in 1981 verloor Will z’n vader. Hij zong het nummer, samen met “Hoop Doet Leven”, in 1993 op de begrafenis van Koning Boudewijn.

In 1988 besluit Will te gaan samenwerken met Steve Willaert. Die drukt meteen z’n stempel op de arrangementen van het nieuwe album en tevens eerste single release “Ik Zing Alleen Voor Jou”. In het najaar heeft hij een zwaar auto-ongeval, dat hem een verbrijzelde knieschijf oplevert. Een jaar later overlijdt z’n broer Jean Marie na een slepende ziekte. De toenmalige hits van Tura, “Mooi ’t Leven Is Mooi” en “De Noorderwind”, doen het uitstekend in het nieuwe muziekprogramma van VTM: Tien Om Te Zien. In 1990 wordt de vijftigste verjaardag van de zanger gevierd door het kruim van de Vlaamse artiesten, met de albums “16 voor Tura” en “Tura Lura” (met o.a. bewerkingen van Jo Lemaire en Soulsister).

In 1992 staat Will Tura, de Keizer van het Vlaamse lied, 35 jaar op de planken. De zanger laat dat jaar zien dat hij alle genres aankan, zo wordt hij o.a. door de New Beat molen gehaald met de hit “Moa Ven Toh”. Ook het album “Met Rock & Roll In Mijn Hart” en de concertreeks “Tura In Symfonie” zijn een overdonderend succes. “Helena” is dat jaar de zoveelste nummer 1 hit voor Tura. Op 1 Augustus 1993 ontroert hij alle Belgen door zijn vertolking van “Ik Mis Je Zo” en “Hoop Doet Leven” op de begrafenis van Koning Boudewijn. Het album “Hoop Doet Leven”, met ook Tura’s bijdrage op de begrafenis, is goed voor een gouden status. Ook “Boven De Wolken” doet het, in navolging hiervan, goed in de hitlijsten.

In 1994 scoort Will een superhit met “Hemelsblauw”, het liedje staat maar liefst 13 weken op nummer 1 in de Vlaamse hitparade. Het wordt ook unaniem verkozen tot beste Vlaamse productie van dat jaar. Een jaar later verliest de zanger, de persoon waar hij alles aan te danken heeft, z’n moeder. In 1995 ontvangt hij, voor een derde keer op rij, het Gouden Oog voor beste/populairste zanger. Het album “Bloed, Zweet en Tranen” is goed voor een gouden status. Eind 1995 komt hij met een gloednieuw concept: “Tura in studio”. Helaas vallen de verkoopcijfers van dit album nogal tegen. In 1997 moet de zanger onder het mes, een knobbeltje op de stembanden wordt weggehaald. Ongeveer in diezelfde periode verneemt hij dat z’n broer Staf kanker heeft.

Op 13 Juni 1998 verliest Will z’n broer Staf, hij overlijdt aan de gevolgen van kanker. Speciaal voor hem brengt hij het nummer “Alleen Gaan” op single uit. Na een geslaagde concerttoer in 1999, legt Will zich toe op de opname van de “Gospel-” en “Kerst” cd die in November wordt uitgebracht en ondersteund door een toernee in twaalf Vlaamse kerken. Op 2 Augustus 2000 viert Tura z’n zestigste verjaardag met een gratis openluchtconcert op de grote markt in Veurne. In April 2002 verschijnt “De Mooiste Droom” samen met The London Philharmonic Orchestra. Aan de opnames werd ruim twee jaar gewerkt in de Abbey Road Studios. De tracks op het album werden o.a. geschreven door Bart Peeters, Jan Savenberg en Philippe Robrecht. Datzelfde jaar scoort Will nog eens een top 10 hit met “Maria”.

In 2009, Will is dan 69 jaar, verschijnt het album “Onvergetelijk/Unforgettable”, waarop hij onvervalste croonerklassiekers onder handen neemt (o.a. muziek van Frank Sinatra, Nat ‘King’ Cole en Dean Martin). Will brengt niet alleen de Nederlandstalige versies, maar ook een vertolking van de originele Engelse songs. De gloednieuwe cd wordt voorgesteld samen met een 21-koppige liveband, een droom die uitkomt!
Will staat dat jaar een halve eeuw op de planken, en is in die tijd uitgegroeid tot een echt monument (eentje om te koesteren)….

~ 3 Augustus 1996:

Los Del Rio domineert in Augustus 1996 overal in Europa de hitparade met de “Maccarena”.

Van de single worden miljoenen exemplaren verkocht en ook de bijbehorende dans wordt een rage. Er verschijnt in 1997 ook nog een Kerst-versie. “Macarena” blijkt uiteindelijk de enige hit voor de groep.

~ 4 Augustus 1973:

In de week van 4 Augustus 1973 is “Halo Of Flies” de vijfde top 10 hit voor Rocker Alice Cooper.

“Halo Of Flies” verschijnt in 1971 op het album “Killer”, twee jaar later is het nummer bij onze Noorderburen goed voor een top 5 hit. Volgens de bandleden was het een poging om een King Crimson-achtig liedje te schrijven.

~ 5 Augustus 1966:

Op 5 Augustus 1966 komt het album “Revolver” uit in het Verenigd Koninkrijk.

Met “Revolver” gaven The Beatles het startschot van een nieuw tijdperk in de Popmuziek. Zij die dachten dat het slechts een band voor tieners was, zouden spoedig bezwijken. Bob Dylan had al snel door dat het viertal uithoudingsvermogen had en dat ze de richting aangaven die de muziek uit moest. Hun zevende Lp betekende de intrede van de vernieuwing, later doorgezet op “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” (1967). Er werd in die periode volop geëxperimenteerd met zogenaamde tapeloops: een technologie waarbij een stuk tape in een lus werd geplakt, die daardoor eindeloos door een bandrecorder kon worden gespeeld. “Revolver” was gedrenkt in achterwaarts gespeelde tapes, sound effects, sitars, hoorns, strijkers, fanfare en stekende gitaren. De kers op de taart was “Tomorrow Never Knows”, gecomponeerd in slechts één aanhoudende grondtoon (C). Het was overigens ook de eerste Popsong die voor het grootste deel uit analoge samples bestond, een techniek die pas jaren later kenmerkend werd voor de Hiphop. Het album liet de wereld zien dat The Beatles nu ook een derde voortreffelijke songwriter in hun midden hadden (Harrison) en dat ook Pauls bijdragen stilaan opwogen tegen die van John. De single “Eleanor Rigby” werd op dezelfde dag uitgebracht als het album, het is een eenvoudig lied over eenzaamheid. McCartney bedacht de titel toen hij langs een wijnhandel kwam met de naam Rigby & Evans. Later kwam uit dat een vrouw met die naam in 1939 begraven was op het kerkhof van St. Peter’s Church in Woolton, de plek waar John en Paul elkander in 1957 voor het eerst hadden ontmoet. “I Want To Tell You”, “Love You To” en “Taxman” waren bijdragen van George. Het laatste nummer ontstond toen hij ontdekte hoeveel van z’n verdiensten door de Britse overheid als belasting werd ingehouden.

“She Said She Said” draagt duidelijk de sporen van John’s toenemende drugsgebruik. “Yellow Submarine” heeft alles van een eenvoudig kinderliedje. Het is echter zo uniek dat het net als het album gewoon briljant is.

~ 5 Augustus 1967:

Op 5 Augustus 1967 verschijnt “The Piper At The Gates OF Dawn” in het Verenigd Koninkrijk.

Pink Floyd kwam voort uit een band die midden jaren zestig geformeerd was en achtereenvolgens Sigma 6, Megga Deaths, Screaming Adababs en The Adababs heette. Later gingen Bob Klose, Roger Waters, Nick Mason en Rick Wright verder onder de naam Tea Set. Na een korte periode met Chris Dennis als leadzanger, kwam Syd Barret de band vervoegen. Toen bleek dat er al een andere formatie onder dezelfde naam optrad, kwam Syd op de proppen met ‘The Pink Floyd Sound’. De groepsnaam was een verwijzing naar twee Bluesmuzikanten, Pink Anderson en Floyd Council, waarvan Barret de namen had gevonden op de hoesnota van een ‘Blind Boy Fuller Lp’ (“Country Blues”). In de begindagen speelde de band vooral covers uit het Rhythm & Blues genre, maar tegen de tijd dat het begrip ‘Sound’ wegviel uit de bandnaam vergaarde Pink Floyd bekendheid met psychedelische interpretaties, uitgebreide improvisaties en ‘spaced out’ solo’s. Als huisband van de UFO club ontketende ze halverwege de jaren zestig een psychedelische muziekrevolutie in Londen. De keurig uitgedoste kunst en architectuurstudenten gingen met hun debuutalbum opzoek naar een eigen geluid, en slaagden daar wonderwel in.

Acht van de tien nummers werden geschreven door Syd Barret, en laten poëtische teksten en eclectische muziek horen. De thema’s waren surrealistisch en verwezen o.a. naar folklore, zoals bv “The Gnome”. Pink Floyd maakte gebruik van nieuwe elektronische technologie (elektrische keyboards en ‘stereo spanning’), de vele maatwisselingen waren het gevolg van lsd en andere experimentele drugs. De titel “The Piper At The Gates Of Dawn” verwijst naar de titel van het zevende hoofdstuk van ‘The Wind in The Willows’ van Kenneth Grahame.

~ 6 Augustus 2009:

Op 6 Augustus 2009 overleed Mink Deville. Hij werd slechts 58 jaar.

In 1974 richtte hij de band Mink DeVille op in San Francisco en haalde hij de muzikanten over om naar New York te trekken en daar de huisband van de punkclub CBGB te worden.
Met de hit “Spanish Stroll” brak de groep in 1977 internationaal door. Tot halverwege de jaren tachtig brachten ze een reeks van succesvolle albums uit.

Daarna ging DeVille zijn eigen weg als solist en verhuisde hij naar New Orleans. In de loop van zijn carrière trad hij op met onder anderen Van Morrison, Bruce Springsteen, Southside Johnny, Brenda Lee, Tom Waits en Los Lobos.

(pdg). | 🌐 www.hitjock-muzieksite.be